• Lord of the rings


    image666

    Chiang Mai Thailand - Våren 2006

    Denna långhalsade dam bor i en "long neck by"  ett tiotal mil väster om Chiang Mai i Norra Thaliand. Inte långt därifrån ligger gränsen till Burma.

    Det kändes en smula kinky när denna fantastiska människa pratade flytande engelska med bra accent. Det var inte riktigt vad jag hade förväntat mig.

    - Aha, So you are from Sweden? Where about?
    - I´m, from Stockholm.
    - Åh, I have heard that it´s a beautiful city. I know a few word in Swedish. "Goddag, hej då,solen lyser."

    Byn lever på turismen. Plötsligt kändes det som ett kommerciellt jippo. Jag blev äcklad. Men jag förstår att det är deras sätt att livnära sig på. Många av de burmeser som flytt över till Thailänska gränsen tar sig till "Long Neck byn". Det blir deras fristad. En fristad som kostar dem hals och vader. Kvinnorna har även ringar runt sina ben.

    Från början sägs det att halsringarna var ett skydd mot tigrar som attackerade och högg i halsen. Benringarna sägs blivit tradition därför att kvinnorna inte ska kunna lämna byn. Man orkar inte ta sig så långa distanser med dessa tunga ringa runt benen.
    2007-08-19 @ 08:57:20
    Kommentarer
    Postat av: Johanna

    Minns när jag som tonåring med starkare åsikter än vad jag har idag och en förmåga att söka svar och sanningar fick höra att ringarna runt halsen är för att om kvinnan är otrogen eller förnedrar macken så klipps ringarna av vilket resulterar i att de bryter nacken då de inte har tillräckligt mycket muskler att hålla huvudet uppe.

    Stämmer det?

    2010-10-20 @ 22:36:55
    URL: http://salkert.se

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback